Om knivmageren

Jeg hedder Jette Bybjerg og er en af Danmarks få kvindelige knivmagere.

Jeg er uddannet ingeniør og er lige p.t. imellem jobs. Knivmageriet er udelukkende en hobby for mig, så grundet den begrænsede overskudstid er min produktion ikke så stor. En passion for at spille elbas og kontrabas tager også en del af fritiden ;-)

Selv om min produktion ikke er stor, stræber jeg efter at lave det bedste resultat hver gang. Jeg bruger mange forskellige former for skæftematerialer og eksperimenterer med både naturmaterialer og kunststoffer.

Jeg anvender både udslebne og smedede klinger fra velkendte og dygtige danske og udenlandske smede og slibere. På et tidspunkt kaster jeg mig ud i slibningens ædle kunst og har også gjort indledende øvelser med at slibe egne klinger, så der er nye toner på vej i værkstedet.

Jeg har altid interesseret mig for træsløjd og metalarbejde; jeg har bl.a. lavet temmelig mange borde i årenes løb. I min studietid lavede jeg flaskeskibe og havde sjovt nok altid mange villige leverandører af tomme flasker i alskens udformninger. Skibene blev lidt kedelige i længden, og på en ferietur til Sverige for efterhånden en del år siden købte jeg et par Mora klinger med intentioner om at lave en kniv, men jeg vidste ikke helt, hvordan jeg skulle komme videre.

I 1999 besøgte jeg knivtræffet på Horsens Industrimuseum, fik nogle kontakter, købte et par byggesæt og var i gang og har siden da været hooked på knivmageriet. I 2001 deltog jeg i Holstebrogruppens konkurrence/udstilling, hvor man skulle skæfte 1 eller 2 klinger af Thomas Nørgaard og efterfølgende udstille knivene på Holstebro Museum. Den ene kniv faldt så godt ud, at jeg vandt publikumsprisen; det var overvældende, jeg havde jo ikke så mange kniv-erfaringsår på bagen!

Årene som knivmager har finpudset min evne til at se æstetikken i knivens linier, og jeg går meget op i at skabe en harmonisk overgang mellem klinge og skæfte. Jeg tegner altid den enkelte kniv, før jeg går i gang. Nogle gange kan det blive til en del skitser, før den rette toner frem; andre gange sidder designet lige i øjet i første forsøg.